Efter en välbehövlig löprunda - två dagars
stillasittande och ett fikaintag långt utöver det vanliga - börjar tankar och
intryck från torsdagens och fredagens konferens för engelsklärare i Göteborg
arrangerad av Skolporten att falla på plats. En konferens som bjöd på en
utmärkt blandning av teori och praktik och som väl motsvarade mina
förväntningar. Så vad tar jag då med mig efter de här två fullspäckade dagarna?
Bo Lundahl, universitetslektor vid Malmö
högskola och något av en guru inom språkdidaktik och språkutveckling i
engelska, inledde starkt med en mycket intressant föreläsning om strategier i
språkundervisningen och framför allt problematiken med att bedöma dessa
summativt. Med stöd i och utgångspunkt från aktuell forskning visade Lundahl på
orimligheten i att bedöma strategier summativt (se kunskapskraven) bl.a.
eftersom det i alltför stor utsträckning blir en godtycklig bedömning. Ett av
skälen till detta är att strategierna ofta är omedvetna processer som sker
"inom" språkanvändaren. Det handlar med andra ord om mentala
processer som inte låter sig mätas. Ett annat skäl är att strategier är
medel/verktyg snarare än mål. I vilken utsträckning en elev besitter olika
strategier för lärande går hand i hand med utfallet/resultatet och är en
förutsättning för förståelsen och uttrycksförmågan. En svag elev har få
strategier, en stark elev har flera strategier.
På så vis blir alltså strategierna en del av
produkten (texten, hörförståelseprovet, samtalet e.t.c.) och ska/kan alltså
inte bedömas isolerat från denna. Därför är det också orimligt att skilja ut
strategier som en egen aspekt frikopplad från exempelvis "förstå tal"
så som nu görs i våra (unikums) betygstabeller. Samma problematik gäller ju för
moderna språk.
Det kändes väldigt skönt att få bekräftat att
min inställning till hur man ska tolka den här delen av kunskapskraven är
stämmer överens med vad forskningen säger.
Strategier är av central betydelse men något som
man främst ska jobba med formativt i undervisningen, menar Lundahl, och gav många
praktiska tips på hur man kan göra för att synliggöra processerna och skapa en
större medvetenhet hos eleven -"learner awareness and language
awareness" – utifrån konkreta uppgiftstyper.
På tåget hem bedömde jag några elevtexter i
årskurs sex. Eleverna skulle välja en av tre skrivuppgifter som var mer eller
mindre styrda. Förutom att eleverna nästa lektion ska bearbeta sina texter efter
min respons blir en naturlig följd också att just tala om HUR man går till väga
för att lösa en sådan här uppgift på bästa sätt. Den första frågan eleven måste
ställa sig är ju ”Vilken uppgift ska jag välja?”. Även här behövs en strategi
och en medvetenhet, som man kanske kan tycka är självklar. Det är det dock inte
för alla elever i årskurs sex. Självklart ska man välja den uppgift där man har
störst chans att lyckas och visa så mycket som möjligt av vad man kan, och inte
tvärtom vad man inte kan för att uppgiften kanske är roligare. Eleverna behöver
helt enkelt ha lite ”testwiseness”. Något som forskarna vid Karlstads
universitet, Erica Sandlund och Pia Sundqvist, berörde i sin föreläsning om att
testa tal och tala under test – utmaningar i muntliga prov i engelska. Även de
tryckte på betydelsen av att undervisa om strategier. En viktig del av
undervisningen i samtliga ämnen eftersom prov- och bedömningssituationer är en
del av utbildningen.
Dyslexiforskaren Malin Holmberg talade om varför
engelska är så svårt för dyslektiker och hur vi kan hjälpa elever med dyslexi
att läsa och skriva engelska. Hon
menar att det inte räcker med olika typer av kompensatoriska verktyg och
anpassningar, utan förespråkar att eleverna också måste få strukturerad läs-
och skrivundervisning av en specialpedagog utöver de ordinarie engelsklektionerna.
Holmberg har själv skrivit ett läromedel för just detta syfte. Är det något vi
skulle behöva på Fg? Får de dyslektiska eleverna på Fg tillräckligt med läs-
och skrivträning i engelska eller handlar det främst om anpassningar av olika
slag? Det behöver jag som ansvarig ämneslärare ta reda på.
Utöver dessa lite ”tyngre pass” bjöds vi också
på massor av inspirerande tips om användbara länkar och metoder. Bland annat av
Sharon Ahlquist som talade om ”storyline” och Sara Bruun (www.bruunskolblogg.se) som talade om IT
i språkundervisningen och betydelsen av att våga släppa kontrollen som lärare. Maria Estling
Vannestål talade om tematisk engelskundervisning med världen som verktyg. Något
som vi framför allt skulle kunna använda oss av i något av våra projekt.
Att som
ämnesgrupp få ta del av samma fortbildning och verkligen kunna fokusera på vårt
gemensamma ämne är oerhört värdefullt och något vi sällan känner att vi får ro
till i vardagen. Våra två dagar tillsammans gav möjlighet till fördjupade
samtal om vår undervisning som kommer eleverna till godo.
Ett av syftena med att delta i fortbildning är
naturligtvis att lära sig något nytt och utvecklas som lärare. Ett annat att
bli inspirerad och motiverad. En tredje minst lika viktig del, är att ”boosta”
självförtroendet genom att få bekräftelse på att det vi gör ligger i linje med
vad framstående personer på området förespråker. Den uppmuntran behöver vi lika
väl som eleverna!
Härligt att det var givande och inspirerande dagar! Fick du möjlighet att diskutera dilemmat med kravet att visualisera betygsättning versus strategier och kunskapstabeller med någon lärare från andra delar av landet? Unikum är törstande efter kloka pedagoger som kan visa på möjligheter att göra Unikum till ett ännu bättre verktyg. Ta gärna kontakt med dem.
SvaraRaderaJag blev nyfiken på hur vi arbetar med skrivuppgifter som bedömningsunderlag i olika ämnen. Jag brukar ha dessa tankar när jag konstruerar mina uppgifter: Ger uppgiften möjlighet för eleverna att visa de förmågor jag önskar? Finns det någon mening (förutom bedömning) med uppgiften? Kan uppgifterna lösas på olika nivåer? Jag brukar uppmana eleverna att välja med magkänsla, att välja den de blir engagerad av. Men efter att ha läst ditt blogginlägg om "testwiseness" och vikten av att göra eleverna medvetna om strategier - så känns min uppmaning inte särskilt proffsig och jag förstår att jag skulle behöva bli tydligare. Jag hoppas därför att vi får tillfälle att lyfta detta till fördjupad diskussion framöver!
SvaraRaderaHur vi stöttar våra elever med dyslexi tror jag vi kan bli ännu duktigare på. Viktigt som du påpekar att vi ser över deras stöd i språk, stödet får inte bara bli kompensation i form av verktyg om mer behövs. Var elev har rätt till sin anpassning, en delikat men superviktig utmaning! Här bara måste vi lyckas! Jag partar gärna vidare om detta med er engelsklärare och våra specialpedgagoger.
SvaraRaderaDetta är angeläget även i andra ämnen, känner att fokus denna termin i åk 6 hittills har legat på att få eleverna att hantera sina hjälpmedel, men nu är det dags för mer riktad specialundervisning.
SvaraRadera