Massor av skolfolk, massor av pedagoger som vill, mängder av
fantastiska idéer! Underbart! Men stanna upp, tänk efter – Blir skolsverige
bättre av de här dagarna? Det måste det bli! Det finns så mycket bra, out
there!
Som en röd tråd genom alla de föreläsningar jag lyssnat på
idag: @askeback @christerholger, @malinbroberg och @stephaniehamilton,
@patriciadiaz, @peterC.Lippman, @Mannerheim samt alla ad hoc-samtal runt om på
mässan, har jag konstaterat att vi är långt fram i all skolutveckling på
Fäladsgården. Utom just med den fysiska lärmiljön. Samma summering som efter
BETT2014 således.
Ledorden är flexibla möbler, många samarbetsytor, brett och tillåtande tänkande.
Ni vet alla vilken bild jag syftar på när jag säger agrarsamhället
till industriella samhället (bänkar i rader och katedern längst fram) och att
denna är det värsta man kan tänka sig i en utvecklingsbenägen skola… Hur vi
utnyttjar våra rum, våra ytor, hur vi sänder bättre signaler än vi gör idag är
det som snurrat i mitt huvud det här dagarna. Fäladsgården är INTE gammalmodig
och envägskommunikation, tvärtom! Men sänder vi rätt signaler till elever och
föräldrar? Förstår de hur vi tänker och vad vi vill?
I kön till en av föreläsningarna utnyttjade jag tiden till att
gå in på utbytesbloggen (denna gången Zaragoza-Lund) och skrattade lätt för mig
själv. Vi kan, vi vet, vi gör! På bilderna syntes elever i samtalsgrupper sittande
på golvet för att ha språkcafé, elevgrupper som samlades runt bänkar (några på,
vissa bredvid och några på en stol) för att skapa filmer om kulturella
likheter/skillnader, en jättegrupp sittande i trappan för att lyssna på en
genomgång inför hemkunskapspasset. VI KAN LÄRMILJÖER! Precis så som Peter C Lippman (australiensisk arkitekt och forskare på skolmiljöer) pratat om i hela
sin föreläsning. Han visade på Malaguzzis skola i Reggio Emilia och visade
elever som satt i grupp på golvet, vikten av utnyttja trappor och hörn och att
låta elever inta skolan så som de önskar (de vill inte sitta rakryggade på en
trästol med ett fyrkantigt ickedigitalanpassat bord framför sig) då skapar vi goda
förutsättningar för lärande, precis som våra egna bilder visade att det redan
görs på Fäladsgården.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar