- Elevernas utveckling mot målen
- Ledning och utveckling av utbildningen
- Enskild elevs rätt
Besöket började med en rundvandring som slumpmässigt gav besök i fem olika klassrum. Besöken visade på den goda pedagogiska mångfald som bedrivs på Fäladsgården. Eleverna svarade (lite blygt) på inspektörens frågor om vad som var bäst med Fäladsgården. Deras svar blev:
Mångfald, bra lärare, vi får lära oss mycket, musiken, datorn, handboll- och musikprofil.
Efter rundvandringen bänkade vi oss på rektorsexpeditionen och utfrågningen startade, trodde vi! Visst ställde hon kluriga frågor och visst kollade hon så de inlämnade verksamhetsredogörelserna inte var luftslott men mest var utfrågningen ett elogetal till alla som tillsammans skapar skolan Fäladsgården.
Hon var imponerad av vår regelbundna avstämning och analys av elevernas resultat (att vi gör det flera gånger per år var det som gav henne förtroende), vårt samarbete, allas vilja tilldelaktighet och allas ansvarstagande. Tårögd sa hon att hon knappast varit på en så välskött skola, en skola där så mycket positivt hänt sedan förra inspektionen (ja, hon hade läst förra inspektionsrapporten, våra samtliga kavöitetsrapporter, våra LUNK-resultat, våra meritvärden, tidningsartiklar och de anmälningar som inkommit till Skolinspektionen) och där alla var så proffsiga. SÅ ska en skola vara!
En skola ska vara en arbetsplats där ALLA känner ansvar och hjälper vara för att tillsammans skapa de allra bästa förutsättningarna för sina gemensamma elever. Det är Fäladsgården 2014!
Att en skolinspektör avslutar sitt besök 1 timme före beräknad tid med budskapet: "Bjud nu all er personal på tårta, det är ni allihop värda!" Kan ju enbart indikera toppbetyg!
All personal på Fäladsgården: Sträck på er, tillsammans är vi bäst!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar