Inför
SETT-dagarna skrev jag att: ”I min roll som SO-lärare har
jag ett stort intresse av att utveckla min Medie- och
InformationsKunnighet (MIK) tillsammans med mina elever, samt att bli
bättre på att ta vara på eleverna som läranderesurser.”
Samtliga föreläsningar som jag har tagit del av har på ett eller
annat sätt berört just detta. Jag har fått många uppslag till
diskussionsämnen för BFL-samtal, workshops eller för krydda
kaffepauserna i personalrummet.
När vi åkte norrut med tåget så
passerade vi Nässjö. Då började Cristina engagerat prata om en
bok hon läst som utspelade sig just där. Hon visste en del om
miljön utan att ha varit där. Samtalet ledde vidare till hur vårt
land gjorde skillnad på överlevande från förintelsen som kom
efter kriget. När vi senare passerade Södertälje var det jag som
hade fullt sjå med att lista ut vid vilken badvik Göran Rosenberg
badade i när han var liten. Samtalet återupptogs, med diskussioner
kring integrationspolitik då och nu. Vi associerade och diskuterade.
När Hans Albin Larsson dagen därpå
talade under temat ”Vad behöver vi egentligen kunna?”
poängterade han att detaljer och trivialkunskaper är mycket viktiga
för att vi ska kunna tänka självständigt och inte bli beroende av
och manipulerade av andra. Det vi
ser och hör måste ses mot en bakgrund: det vill säga våra tidiga
erfarenheter och bakgrundskunskaper. Det kan vi få genom att till
exempel ta del av berättelser eller genom att lära oss saker som
namn på Sveriges landskap, blommor eller allsvenska lag genom
tiderna. ”Det är ju kunskaper man kan googla! Processen är
viktigast!” hör vi ofta i bruset.
Vi
behöver diskutera vår kunskapssyn. Trivialkunskaper och process bör
gå hand i hand, information blir inte kunskaper förrän de
diskuteras med andra. Det bekräftade Christina Olin – Scheller när
hon berättade om fanfiction: hon visade hur Harry Potterfans
använder den digitala världen för att samla information och
kategorisera, och för att utveckla nya berättelser. Fansen sysslar
under fritiden med det som vi i skolans värld kallar för
kamratrespons.
Det
”digitala landskapet” möjliggör en kollektiv intelligens. Om vi
lärare utnyttjar detta bättre så kommer vi att kunna utveckla och
lyfta det kollegiala lärandet som finns på Fäladsgården. Precis
som vi vill att eleverna ska gå från sin trygghetszon till att ha
mod och våga pröva, så kan vi. Vi behöver reflektera över vår
undervisning, sätta ord på det och fundera över vad vi gör bra
och vad vi kan göra bättre. Både med kollegor i personalrummet och
alla de som är aktiva i vårt medielandskapet. Associera och
diskutera!
Jag
hade kunnat skriva mycket mer, men snart passerar vi Nässjö. Därmed
sätter jag punkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar