onsdag 21 maj 2014

Projekt F - Ta-igen - Top shop - Levla upp!

Efter första dagen på projekt F är jag redo för att skriva om detta läsårets sista projekt.  Jag har tankar både om namnet och innehållet.

Projekt F ger fel associationer. Vi arbetar inte för F!  Tvärtom! Under två dagar ger vi  eleverna möjlighet att ”ta igen”. Dagarna har kallats så i flera år. Men nej, ”ta - igen- dagar”  är inte heller rätt namn.  Det väcker frågor om varför eleverna inte har hunnit med det de ska. Är det så att alla kortprojket tagit tid från det som de egentligen ska kunna så här års? En fråga ställd av föräldrar på föräldramöte och jag förstår hur deras tankar går. Det är dags att hitta ett annat namn! 

Under SETT-dagarna lyssnade jag på två kollegor från Sjöstadskolan i Stockholm, Charlotta Wilson och Kristina Nyström. På deras skola arbetade de på liknande sätt som vi. Namnet de valt för liknande projekt var Top Shop. Innehållet var också något annorlunda, vilket fick mig att börja fundera. 

På Fäladsgården väljer eleverna och vi ut ämnen och uppgifter som de ska arbeta med för att säkra sina E. För många av våra elever är detta redan gjort och de siktar naturligtvis på betydligt högre betyg. De väljer då att läsa på till kommande prov eller lägga mer tid på de arbeten som de redan är igång med.

Jag vill förändra detta innehåll  och tänker att varje elev under detta projekt ska arbeta för att höja kvaliteten i något eller flera arbeten de gjort under året. De har fått formativa råd och använt en del av dem. Nu är det dags att plocka fram arbetena igen, läsa respons, förstå den och ta ett nytt tag mot att höja kvaliteten ytterligare. Jag tror nämligen att det är bra att arbetena får vila lite. När man arbetar med något är man så inne i det och blir till slut mätt på alla råd som kommer från lärare och kamrater. Efter en tid kan man lättare se vad man gjorde och hur det kan bli bättre.

Att arbeta med att höja kvalitet i skolarbetena måste förberedas av ämneslärarna. Vi får låta eleverna läsa igenom respons vi gett dem tidigare under året igen, låta dem göra en lista över sådant de kan göra, besvara frågorna om hur man kan göra, via exempel på arbeten på högre nivå som kan fungera som modeller. I Lgr 11 är ett av målen att eleverna ska kunna ta ansvar och vi arbetar i vårt BFL-arbete med att utveckla kvaliteter. I några kursplaner finns dessutom förmågan att ge och ta emot respons som ett betygskrav.  Jag menar att ett förändrat innehåll i läsårets sista projekt enligt vad jag nu skissat skulle  vara ett steg mot effektiv feedback. De elever som arbetar mot E får fortfarande möjlighet till det och det arbete som vi lägger ned på att ge formativ respons skulle användas mer.

På tåget från Stockholm testade jag dessa idéer på mina kollegor. Alla såg fördelarna med en annan inriktning och ett annat namn. Ingrid spann vidare och lekte med tanken att det kanske skulle heta att vi LEVLAR UPP!  Vad säger ni andra?


3 kommentarer:

  1. Det är så jag jobbar med åk 9 i svenska på slutet av vårterminen, antingen fortsätta utveckla gamla arbeten eller ännu hellre chans att visa att man lärt sig och förstått i lite nyvinklade arbeten där de riktar in sig på enstaka aspekter som de vill säkra nivån på eller höja. Var elev får studera sina arbeten och sin kunskapstabell för att lägga upp de sista lektionernas arbeten. Har fungerat bra nu för andra året. De allra flesta är mycket målmedvetna, diskuterar kvalitet och innehåll i svenskämnet och blir varse att det krävs arbete för att visa att man kan och nå högre. Dock tror jag att det blir bäst om det är ämnesläraren som håller i detta, jag ger dessa i åk 9 återkoppling mellan nästan varje lektion och de kommer långt.

    SvaraRadera
  2. Go for it! Levla up, gillar jag starkt! Jag läser med värmde i hjärtat både som rektor och som lärare. Tänk bara att detta diskuteras på tågresan HEM, det är ansvarsfullt och proffsigt! Jag blir också glad och stolt när jag läser omd en enorma pedagog- och bedömar-kompetens som finns på Fäladsgården. BFL är inte teori det ÄR praktik för de allra flesta.
    Som lärare tänker jag på de elever som under dessa projektdagarna förbättrat om sin uppgift från ett projekt som de gjorde föregående läsår. precis i det syfte som du Cristina beskriver. Här är det nior som själva ville förbättra och förstå vad det var vi arbetade med då. resultatet har blivit toppkvalitet och stolthet nu i nian, det som i åttan var medelmåttgt och lite flamsigt. Min dåvarande respons, den gamla siten och ny elevenergi var det enda som behövdes.
    Vi är på god väg in i den nya skolan!

    SvaraRadera
  3. När vi startade "Ta igen och fördjupning" var upplägget helt annorlunda när det handlade om lärarbemanning. Då kunde ämneslärare i samtliga ämnen erbjuda stöd och hjälp för det elever som önskade det och fördjupning för de elever som önskade det.
    De flesta elever har nu valt inriktning för gymnasiet och kunde få lite fördjupning i ämnen de visste skulle bli huvudämnen på gymnasiet. Det var ett bra upplägg som gärna får återkomma. Ska vi kalla det Back up?

    SvaraRadera