Malin Larsson är lärare på Alviksskolan och arbetar med flippat klassrum tillsammans med sina elever. Malin och eleverna berättar om hur deras flippade klassrum har utvecklats och varför de arbetar på det sättet. Malin började arbeta med flippat klassrum men upptäckte att det endast var hon som kommunicerade. Nu bekräftar eleverna sitt eget lärande genom att ”flippa” tillbaka. Resultatet är att klassrummet öppnats upp och nu kommunicerar man med många fler. Malin blev utsedd till årets svensklärare 2014.
Vilken fart! Tillsammans med 3 av sina elever gick föreläsningen i ett rasande tempo, jag hann inte med att ta bilder så jag bestämde mig för att lyssna och njuta.
I presentationen står det att de kommunicerar med många fler, det stämmer. De har numera flippade mammor, pappor och t.o.m mor-och farföräldrar som vill följa deras barnbarn i skolarbetet. Dessutom har de fått kontakt med författare som också tänker komma på besök.
Länk till deras flippade klassrum.
http://flippatklassrum.blogspot.se
Fäladsgården, 6-9-skolan på Norra Fäladen som arbetar utifrån visionen: På Fäladsgården skapar elever och lärare tillsammans framtidens kompetenser genom Kreativitet, Samarbete och Kunskap. Skolan arbetar med digitala verktyg som en av flera verktyg i lärandet, tillgång till wifi och digital apparat är självklart. VI strävar efter att så många uppgifter som möjligt ska vara På riktigt! förankrade i samhället utanför skolans byggnad.
Spännande! Kanske ett sätt för oss att plocka in verkligheten?
SvaraRadera