Det gäller att vara digitalt kompetent i stället för att bara ha "digitalt ytflyt"
- att FÖRSTÅ tekniken, inte bara behärska den.
-
Förstå det tekniska systemet internet
- Förstå sammanhanget internet
- Förstå sin egen del
- Förstå att den digitala världen är uppbyggd av kod
Dagens situation är unik. Om fem år ser behoven annorlunda
ut.
Programmering ska in i alla ämnen hela
tiden.
Här finns lektionstips där du kan hacka läroplanen: www.teacherhack.com
Vi hade förra läsåret samarbete med Vattenhallen. Då fick en klass i sexan agera piloter och testa programmering i Kojo. Nu är dags att försöka få med detta på Fäladsgården.
Fler föreläsningar om programmering väntar!
Jag är med! När jag lyssnade på en lundalärare under LETT jämfördes programmering med språkutveckling. Programmering är ett bland många språk, det kanske är så vi ska tänka för att få in programmeringen in många ämnen? Likt läsningen?
SvaraRaderaIgår hade jag SIKTA-kurs för ett gäng skolledare och fick då börja med att berätta skillnaden på hårddisk, server och molnet. Ytflyt räckte inte för att förstå.