tisdag 14 april 2015

Ska vi anpassa undervisningen efter vad lärarna kan, eller vad eleverna behöver i en digital värld?

Anders, Håkan och Marianne lyssnade på Karin Nygårds och Lena Lindblad-Petersen om hur de jobbar för att få in programmering i undervisningen.

Det gäller att vara digitalt kompetent i stället för att bara ha "digitalt ytflyt" - att FÖRSTÅ tekniken, inte bara behärska den.

- Förstå det tekniska systemet internet
- Förstå sammanhanget internet
- Förstå sin egen del
Förstå att den digitala världen är uppbyggd av kod

Dagens situation är unik. Om fem år ser behoven annorlunda ut. 
Programmering ska in i alla ämnen hela tiden.

Här finns lektionstips där du kan hacka läroplanen: www.teacherhack.com

Vi hade förra läsåret samarbete med Vattenhallen.  Då fick en klass i sexan agera piloter och testa programmering i Kojo. Nu är dags att försöka få med detta på Fäladsgården.

Fler föreläsningar om programmering väntar!


 


1 kommentar:

  1. Jag är med! När jag lyssnade på en lundalärare under LETT jämfördes programmering med språkutveckling. Programmering är ett bland många språk, det kanske är så vi ska tänka för att få in programmeringen in många ämnen? Likt läsningen?
    Igår hade jag SIKTA-kurs för ett gäng skolledare och fick då börja med att berätta skillnaden på hårddisk, server och molnet. Ytflyt räckte inte för att förstå.

    SvaraRadera