tisdag 14 april 2015

Självledarskap och Inkludering

Jonas Monsèn som arbetar i särskolan ville se ett förändrat arbetssätt utifrån funktionsförmåga. Att inkludera elever istället för att integrera menar Jonas är skillnaden. När eleverna inkluderas är de med i gruppen i stället för att integreras vid vissa tillfällen.
Det är min syn på eleven som avgör, det mina förväntningar på eleven som avgör Dessutom har den den sociala miljön stor betydelse för normaliteten och ett vidgat perspektiv när det gäller människors lika värde! Den anpassade didaktiken är positiv för alla.
Jag lärde mig mycket och känner att jag kommer ha nytta av detta i min undervisning i RC-gruppen men också i den "vanliga" undervisningen" /A

1 kommentar:

  1. "Min syn på eleven ..." Viktigaste meningen för alla pedagoger! Alla elever kan och har rätt att vara med i utvecklingen. Så sant!

    SvaraRadera